![](/thumb/0GBUJIA1JEEcnWQIxBAZWBkdQSS4tAR4HRWcRUBIfWHdBURMnAUoTGCBAGDcJB21MBUAvZzwYDw4AJj0eER4RPgpQJmQFUjtCNFwaNxsAWD8bQEN6fU9BQA8sDVRETVggAlAUJAhQKmgyXBsvBgIfCUQVUWRuHR8NAyACRTkeHm9ZFUt5RhVtWzReE3pSQUEPFl5ROC0KCD0AIUMLUUBWbwBYFD8WViNbMEJWYkoNVBRHERI8KQoCEBBnTRMVHgAoQQ0UPghVMg/magnolie_glowna.jpg)
Mamy Wrocławskie Magnolie: za badania nad rowerem miejskim i torowiskami
- Magdalena Michałkowska analizowała system Wrocławskiego Roweru Miejskiego i szukała nowych lokalizacji stacji
- Mateusz Szołdra badał torowisko na ul. Mickiewicza we Wrocławiu – we współpracy z MPK
Wrocławska Magnolia to konkurs organizowany przez Wrocławskie Centrum Akademickie. Adresowany jest do absolwentów wrocławskich uczelni, którzy w swoich pracach magisterskich podejmują tematykę poprawy szeroko rozumianej jakości życia wrocławian, takie jak ochrona środowiska naturalnego i zdrowia człowieka, czy zagospodarowanie terenów zielonych. Wysokość nagrody pieniężnej dla laureatów może wynieść nawet 10 tys. Zł, w konkursie przyznawane są też wyróżnienia. W osiemnastej edycji Wrocławskiej Magnolii zdobyła je dwójka absolwentów Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, oboje studiowali na kierunku geodezja i kartografia. Magdalena Michałkowska została wyróżniona za pracę dotyczącą Wrocławskiego Roweru Miejskiego, a Mateusz Szołdra za pracę zrealizowaną we współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem komunikacyjnym we Wrocławiu, a dotyczącą monitorowania stanu torowisk. Oboje przyznają, że nie wiedzą jeszcze, na co wydadzą pieniądze, jakie wiążą się z przyznanymi im wyróżnieniami.
– Będę się zastanawiać, jak już będą na koncie – uśmiecha się Magda Michałkowska.
Rower na zdrowie
Magdalena Michałkowska (na studiach jeszcze Wawrzynowicz) dzisiaj pracuje w firmie geodezyjnej i uczy w technikum – oczywiście przedmiotów geodezyjnych. Promotorem jej pracy magisterskiej był prof. Krzysztof Sośnica, a temat wynikał z osobistych doświadczeń autorki i życzliwej podpowiedzi opiekuna merytorycznego.
– W czasie studiów mieszkałam w akademiku, na zajęcia na uczelni miałam więc blisko, ale za to Wrocław poznawałam z pomocą nie tylko przewodników, ale przede wszystkim roweru. I w trakcie rozmów, zastanawiania się nad tematem, okazało się, że jest on w zasięgu ręki, czy też stacji Wrocławskiego Roweru Miejskiego – mówi Magdalena Michałkowska.
![Magda Michałkowska nad morzem](/fcp/sGBUKOQtTKlQhbx08SlkTUgZQX2o8DAoHNiwFE1xVTXpBG1gnBVcoFW8SBDRKHg/12/public/wiksig/aktualnosci/2021/magnolie_1.jpg)
fot. archiwum prywatne
W pracy magisterskiej, która w konkursie Wrocławska Magnolia zdobyła wyróżnienie, przeprowadziła analizę przestrzenną istniejącej sieci Wrocławskiego Roweru Miejskiego (WRM) z wykorzystaniem przeznaczonych do tego narzędzi geoinformatycznych. Cel: zaproponowanie rozwiązań dążących do jego rozwoju. Powód: możliwość zwiększenia komfortu przemieszczania się mieszkańców miasta, promocja zdrowego trybu życia, ale też i samego Wrocławia pod względem turystycznym.
– Wykorzystanie analiz przestrzennych daje możliwość osiągnięcia otwartego i elastycznego charakteru docelowych rezultatów. Praca poszerza wiedzę nie tylko na temat samego systemu roweru miejskiego, ale też daje możliwość wyznaczenia nowych lokalizacji stacji, tak by w ciągu 20 minut można było dotrzeć na uczelnię, do szkoły czy pracy – tłumaczy absolwentka Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, dodając, że analiza wypożyczeń pomogła dostrzec zależności w działaniu systemu, a ich uwzględnienie może spowodować wzrost liczby użytkowników WRM.
Zaprezentowany przez Magdę Michałkowską pomysł, najatrakcyjniejszy dla dystrybutora WRM firmy Nextbike, może zostać wykorzystany do rozwoju podobnych inwestycji – np. systemu wypożyczeni skuterów miejskich czy hulajnóg.
Tramwaj dla komfortu
Mateusz Szołdra pracę magisterską pisał pod opieką dr Izabeli Wilczyńskiej z Instytutu Geodezji i Geoinformatyki. Zajął się w niej analizą funkcjonalną wybranych metod pomiarowych stosowanych do inwentaryzacji torowiska tramwajowego. Dzisiaj z tramwajami i torowiskami nie ma już nic wspólnego (chyba, że jako pasażer) – pracuje w prywatnej firmie projektowej i zajmuje się projektowaniem domów modułowych.
– Moja praca powstawała w ramach współpracy z MPK, które pracuje nad poprawą jakości podróżowania. Ta jakość zależy m.in. od monitorowania stanu torowisk, który wpływa na niezawodność przejazdów tramwajami – tłumaczy Mateusz Szołdra i przyznaje, że najtrudniejsze w realizacji jego pracy były pomiary prowadzone wzdłuż ul. Adama Mickiewicza.
![Mateusz Szołdra na tle muru z egipskimi hieroglifami](/fcp/sGBUKOQtTKlQhbx08SlkTUgZQX2o8DAoHNiwFE1xVTXpBG1gnBVcoFW8SBDRKHg/12/public/wiksig/aktualnosci/2021/magnolie_2.jpg)
fot. archiwum prywatne
Badania pozwoliły zebrać szczegółowe informacje na temat stanu geometrycznego toków jezdnych tego odcinka. Dzięki temu określono stan drogi szynowej osobno dla każdej zastosowanej metody pomiarowej, a to pozwoliło na ocenę wykorzystanych instrumentów pomiarowych pod względem przydatności do tego typu prac.
– Wyniki będą mogły zasilić bazę danych wrocławskich torowisk, która usprawnia system zarządzania infrastrukturą torową – mówi absolwent Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu dodając, że porównywał też nowoczesne metody pomiarowe (pod różnymi względami), by zaproponować najkorzystniejsze rozwiązanie.
– Dobry stan torowisk powoduje wzrost bezpieczeństwa i poprawia komfort życia mieszkańców miasta. Regularne przeglądy i pomiary są też zgodne z ideą zrównoważonego transportu, która w dłuższej perspektywie zapewnia stabilność ekologiczną oraz ekonomiczną miasta. W dobie wyzwań związanych ze środowiskiem i jakością życia w tym środowisku to temat ważny – dodaje Mateusz Szołdra, podkreślając, że zrealizowane badania pokazały możliwości i ograniczenia metod pomiarowych, które mogą być zastosowane podczas inwentaryzacji torowiska. Taka wiedza może w przyszłości pomóc wykonawcom tych prac, a więc przedsiębiorstwom geodezyjnym, w wyborze najlepszego w aspekcie ekonomicznym i ergonomicznym sposobu pomiaru.
kbk