Aktualności

Wyjazd naukowo-poznawczy SKN Meliorantów im. prof. Stanisława Baca oraz SKN Wspornik

Wpis może zawierać nieaktualne dane.
Wiosenne wyjazdy naukowo-poznawcze SKN Meliorantów im. prof. S. Baca to niepowtarzalne okoliczności spotkań teorii, poznawanej w trakcie zajęć studenckich, z praktyką

Celem tegorocznego wyjazdu były obiekty hydrotechniczne takie jak elektrownia wodna w Soszycy i system pochylni na Kanale Elbląskim. Odwiedziliśmy także mosty drogowe i kolejowe, których konstrukcje przybliżyli nam członkowie SKN „Wspornik”.

Kanał Elbląski

Zaprojektowany przez pruskiego inżyniera Georga Jacoba Steenke i zbudowany w latach 1844-1881 jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, uznanym w 2011 roku za pomnik historii. W jego skład wchodzi system pięciu pochylni, tzw. suchy grzbiet, dzięki którym statki mogą pokonywać 100-metrową różnicę poziomów, niemal naturalnie występującą w tym regionie. Ewentualna budowa śluz, które mogłoby spełnić zadanie podnośni wymagałaby budowy około 30 takich obiektów. Zamiast tego statki umieszczane są na wózkach i przeciągane po torowisku, za pomocą stalowych lin poruszanych przez koło wodne.

kanal_elblaski_2.jpg

kanal_elblaski_3.jpg

Elektrownia wodna w Soszycy

Elektrownia wodna „Struga” w Soszycy dzięki różnicy poziomów wynoszącej 14,1 metra oraz przepływie maksymalnym 2,7 m3/s generuje 322 kW mocy. Jest to jedna z małych elektrowni wodnych, jakich jest ponad 700 w naszym kraju. Co ją wyróżnia? Otóż jest to najstarszy działający obiekt tego typu w Europie oraz jeden z najstarszych na świecie! Początkowo pełnił on funkcję młyna, a potem siłowni wodnej wspierającej pracę tartaku. W latach 1889-1896 nastąpiło przekształcenie obiektu w elektrownię. W 2009 roku została poddana przebudowie gdzie zasłużoną turbinę Peltona (zdjęcie powyżej) zastąpiono turbiną Francisa (zdjęcie poniżej).

Zabytkowa turbina Peltona
Zabytkowa turbina Peltona
Turbina Francisa
Turbina Francisa

Mosty Wiślane w Tczewie

Most wzniesiono w latach 1851-1858. Miał on długość 837 metrów i był wówczas najdłuższym mostem w Europie i jednym z najpiękniejszych na świecie. W latach 1888-1891, 40 metrów na północ zbudowano, kolejny most z przeznaczeniem na przeprawę kolejową. 14 maja 2004 roku Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Budownictwa uznało Most Lisewski w Tczewie za Międzynarodowy Zabytek Inżynierii Budowlanej (jako pierwszy obiekt w Europie Środkowo-Wschodniej i jeden z 240 w świecie).

Most zwodzony w Drewnicy
Most zwodzony w Drewnicy
Mosty Wiślane w Tczewie
Mosty Wiślane w Tczewie
Powrót
06.06.2017
Głos Uczelni