Strategia Rozwoju Wydziału Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji jest spójna ze Strategią Rozwoju Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu do 2030 roku.
Dokument nawiązuje, w zakresie kształcenia, do Strategii Rozwoju Wydziału na lata 2013-2020, przyjętej Uchwałą nr 30/807/2013 Rady Wydziału Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 29 maja 2013 r.
W 2020 roku przeprowadzono przegląd realizacji zamierzeń strategicznych Wydziału w zakresie dydaktyki ujętych w poprzednim dokumencie strategii do roku 2020.
Spośród głównych kierunków działań w pełni zrealizowano zamierzenia polegające na:
W zawiązku ze zmianami w otoczeniu strategicznym Uczelni i Wydziału zrezygnowano z realizacji następujących zadań:
Od 1951 roku struktura, profil badawczy oraz oferta dydaktyczna Wydziału nieustannie ulegały przeobrażeniom w odpowiedzi na zmieniające się uwarunkowania wewnętrzne oraz potrzeby gospodarki kraju i regionu. W następstwie modernizacji studiów i zmiany profilu badań dokonywano też zmian nazw niektórych jednostek organizacyjnych. Aktualnie działalność naukowo-dydaktyczną na Wydziale prowadzi 7 jednostek organizacyjnych:
oraz Dziekanat z Biurem Programów Międzynarodowych i Krajowych i Biblioteka- Czytelnia Wydziałowa.
W jednostkach organizacyjnych przypisanych dydaktycznie do Wydziału Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji zatrudnionych jest ogółem (stan na 31 grudnia 2019 r.) 208 pracowników, w tym: 175 nauczycieli akademickich (139 badawczo-dydaktycznych i 36 dydaktycznych) oraz 33 pracowników administracyjnych i inżynieryjno-technicznych.
Kształcenie studentów na studiach stacjonarnych odbywa się na ośmiu kierunkach studiów (w tym na jednym w języku angielskim):
Kształcenie studentów na studiach niestacjonarnych odbywa się na jednym kierunku studiów: budownictwo, ze studiami I stopnia.
W ramach 4-letnich studiów doktoranckich na Wydziale jest kontynuowane kształcenie w dwóch dyscyplinach poprzedniego wykazu dyscyplin naukowych: ochrona i kształtowanie środowiska (nauki rolnicze) oraz geodezja i kartografia (nauki techniczne). Stopnie naukowe doktora nadawane są już w nowych dyscyplinach – odpowiednio: inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka oraz inżynieria lądowa i transport (obie nauki inżynieryjno-techniczne). Studia doktoranckie kontynuowane są na III i IV roku studiów, od 2019 roku kształcenie nowych doktorantów odbywa się w uczelnianej międzynarodowej szkole doktorskiej.
Na koniec 2019 roku na Wydziale studiowało 2010 studentów, 1837 studentów studiów stacjonarnych oraz 173 studentów studiów niestacjonarnych. Wydział prowadzi aktywną działalność w zakresie kształcenia ustawicznego. W 2020 roku uruchomiono XXXIX edycję studiów podyplomowych „Wycena nieruchomości” (40 uczestników). W 2020 roku uruchomiono studia podyplomowe „Śródlądowe drogi wodne”, obecnie trwają przygotowania do pierwszego naboru uczestników.
W najbliższym okresie planuje się utworzenie kierunku hydroinformatyka, przygotowującego kompetentne kadry dla nowoczesnego, na miarę XXI wieku, zarządzania zasobami wodnymi z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informatycznych. Kierunek uzyskał już pozytywną opinię Rady Dyscypliny Inżynieria Środowiska, Górnictwo i Energetyka.
Baza dydaktyczno-naukowa Wydziału obejmuje: 4 sale wykładowe, 14 sal ćwiczeniowych, 20 laboratoriów i pracowni. W 2015 roku w Centrum Geo-Info-Hydro powstały następujące pracownie i laboratoria: laboratorium szaty roślinnej, laboratorium światła i fotografii, pracownia malarstwa i rzeźby, pracownia dendroklimatologii, laboratorium badań środowiskowych, pracownia projektowa gospodarki przestrzennej, laboratorium komputerowe katastru, laboratorium komputerowe budownictwa, 2 laboratoria inżynierii bezpieczeństwa, multilaboratorium geodezyjne, w skład którego wchodzą: laboratorium technologii geodezyjnych, laboratorium teledetekcji, skaningu laserowego i modelowania 3D, laboratorium monitoringu geodezyjnego oraz pracownia Centrum Modelowania Procesów Hydrologicznych (CMPH). W 2020 roku powstało laboratorium instalacji sanitarnych w budynku C-2. Ponadto do dyspozycji Wydziału, dla realizacji zajęć dydaktycznych, corocznie przydzielane są sale z bazy dydaktyczno-naukowej innych Wydziałów i jednostek pozawydziałowych uczelni. Wydział przeznaczył w ostatnich latach znaczne środki na komputeryzację, co umożliwia studentom zapoznanie się, naukę i opanowanie nowoczesnych narzędzi informatycznych wspomagających pracę, a także umożliwia prawidłową realizację treści kształcenia, zajęć praktycznych oraz zdobycie przez studentów wiedzy i umiejętności deklarowanych w celach i efektach kształcenia. Studenci mogą korzystać, w ramach pracy własnej, z ww. laboratoriów w okresie, kiedy nie odbywają się w nich zajęcia dydaktyczne. Wydział posiada duże doświadczenia w zakresie wykorzystania metod i technik kształcenia na odległość. Wydział realizuje wyznaczone cele strategiczne w zakresie podnoszenia jakości kształcenia poprzez ciągłą modernizację bazy laboratoryjnej i wyposażenia w nowoczesną aparaturę badawczo-dydaktyczną.
W 2020 roku na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu powołano na każdym wydziale Wiodące Zespoły Dydaktyczne (WZD), których rolą jest podejmowanie działań w zakresie doskonalenia procesu dydaktycznego. WZD realizować będą następujące zadania:
a) interdyscyplinarna współpraca dydaktyczna;
b) utrzymanie wysokiego poziomu dydaktycznego;
c) umiędzynarodowienie studiów;
d) rozwijanie współpracy dydaktycznej z uczelniami w Polsce i za granicą;
e) intensywne pozyskiwania środków zewnętrznych na działania o charakterze dydaktycznym i edukacyjnym.
Czynniki wewnętrzne | Mocne strony Interdyscyplinarny charakter Wydziału, zarówno w wymiarze badawczym jak i dydaktycznym Pozytywny wizerunek Wydziału wynikający z wieloletniej tradycji i bogatego doświadczenia |
Słabe strony Zbyt duże grupy ćwiczeniowe (projektowe, laboratoryjne i audytoryjne), utrudniające kontakt osobisty ze studentem i indywidualizacji kształcenia Niewystarczający udział przedstawicieli wydziału w centralnych jednostkach zarządzających badaniami i edukacją na poziomie akademickim Prowadzenie działalności gospodarczej lub podejmowanie innych form zatrudnienia poza uczelnią przez pracowników, jeśli wywiera to negatywny wpływ na efektywną pracę naukową i dydaktyczną Brak pełnego przystosowania budynków Wydziału dla osób niepełnosprawnych |
Czynniki zewnętrzne | Szanse Możliwość udziału studentów w międzynarodowych projektach badawczych Planowany wzrost nakładów na rozwój innowacyjnej gospodarki Wzrost rangi i znaczenia kształcenia kadry inżynierskiej Możliwość udziału w realizacji strategii rozwoju regionalnego Przychylność władz lokalnych i regionalnych Rozwój technik i narzędzi informatycznych kształcenia na odległość |
Zagrożenia Niż demograficzny, zmniejszająca się liczba kandydatów na studia Konkurencyjność innych uczelni o zbliżonym profilu kształcenia Niski poziom finansowania nauki i edukacji przez państwo Niski poziom kształcenia przed akademickiego Biurokratyzacja i niestabilność uwarunkowań prawnych Wysokie koszty utrzymania infrastruktury dydaktycznej, zwłaszcza koszty zakupu licencji na oprogramowanie niezbędne dla realizacji procesu dydaktycznego Obecne i przyszłe utrudnienia związane z pandemiami typu Covid19 |
Wydział podejmuje misję prowadzenia interdyscyplinarnych, przyrodniczo-technicznych badań naukowych oraz kształcenia studentów na wysokim poziomie, kompetencji praktycznych oraz postaw obywatelskich i społecznych. Wydział podejmuje działania edukacyjne na rzecz racjonalnego wykorzystania, przekształcania, monitorowania zasobów środowiska przyrodniczego, ochrony środowiska i zasobów naturalnych jak również zapewnienia wysokiej jakości życia człowieka zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
W 2030 roku Wydział Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji ma status interdyscyplinarnej jednostki dydaktycznej szkolnictwa wyższego na poziomie akademickim (uniwersyteckim), wpisującej się w model nowoczesnego uniwersytetu trzeciej generacji, włączonego w system gospodarczy regionu i zajmującego pozycję lidera innowacji i transferu wiedzy. Wydział jest nowoczesną jednostką akademicką o interdyscyplinarnym przyrodniczo-technicznym profilu badawczym, otwartą na szeroką współpracę międzynarodową, krajową i regionalną. Dynamicznie reaguje na zmieniające się uwarunkowania wewnętrzne jak i zewnętrzne oraz współpracuje z otoczeniem społeczno-gospodarczym, stale doskonali obszary swojej działalności.
Wydział jest jednostką atrakcyjną dla studentów, poszukującą talentów i z pasją rozwijającą kreatywność i wiedzę, kształcącą wysoko wykwalifikowanych specjalistów poszukiwanych na rynku pracy, dysponującą nowoczesnym zapleczem badawczym, dydaktycznym i socjalnym dla studentów, zapewniającą studentom i pracownikom naukowo-dydaktycznym warunki umożliwiające mobilność krajową i zagraniczną, posiadającą atrakcyjną ofertę dydaktyczną do polskich i zagranicznych studentów oraz oferującą kształcenie przez całe życie, podejmującą działania na rzecz integracji wrocławskiego środowiska akademickiego poprzez realizację wspólnych projektów naukowo-badawczych oraz edukacyjnych.
Działalność dydaktyczna
Lp. | zadania | odpowiedzialny | termin realizacji |
1 | Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia na Wydziale poprzez nowe metody kształcenia | wszyscy pracownicy | ciągły proces |
2 | Powoływanie nowych kierunków i specjalności wynikających z zapotrzebowania społecznego | dziekan, prodziekani | ciągły proces |
3 | Rozszerzenie oferty kursów prowadzonych w języku angielskim na wszystkich kierunkach studiów | wszyscy pracownicy | 2028 |
4 | Utworzenie wydziałowej platformy nauczania zdalnego | Dziekan, prodziekani, WZD | 2024 |
5 | Aktywizowanie rozwoju kadry dydaktycznej w celu zapewnienia wysokokwalifikowanej obsady kadrowej na I i II stopniu kształcenia na wszystkich kierunkach studiów realizowanych na Wydziale | dziekan, kierownicy jednostek organizacyjnych, WZD |
ciągły proces |
6 | Organizowanie specjalistycznych kursów; studiów podyplomowych i szkół letnich | prodziekani, kierownicy j. o. | ciągły proces |
7 | Pozyskiwanie partnerów otoczenia społeczno-gospodarczego (firm oraz organów administracji publicznej) współpracujących w zakresie dydaktyki | kierownicy specjalności, WZD | proces ciągły |
Rozwój infrastruktury
Lp. | zadania | odpowiedzialny | termin realizacji |
1 | Modernizacja i dostosowanie budynków C1, C2 i C4 do wymagań osób niepełnosprawnych | Seniorzy budowy / Dziekan | 2024 |
2 | Modernizacja Laboratorium Wodnego im. Prof. Juliana Wołoszyna | Dyrektor Instytutu Inżynierii Środowiska | 2022 |
3 | Utworzenie badawczo-dydaktycznego Laboratorium Teledetekcji Środowiskowej | Dyrektor Instytutu Geodezji i Geoinformatyki | 2024 |
4 | Utworzenie badawczo-dydaktycznego Laboratorium Modelowania Procesów Środowiskowych | Dyrektor Instytutu Kształtowania i Ochrony Środowiska przy wsparciu Dziekana Wydziału | 2024 |
5 | Utworzenie Pracowni Inżynierii Ekologicznej | Dyrektor Instytutu Architektury Krajobrazu | 2021 |
6 | Utworzenie „School of Art.” | Dyrektor Instytutu Architektury Krajobrazu | 2024 |
7 | Utworzenie Pracowni Audiosfery i Akustyki Środowiska | Dyrektor Instytutu Gospodarki Przestrzennej / Dyrektor Instytutu Kształtowania i Ochrony Środowiska | 2024 |
W ramach strategicznych tematów badań naukowych i prac rozwojowych Wydziału realizowane będą badania w zakresie tematyki ujętej w planach Regionalnego Programu Operacyjnego Dolnego Śląska, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu oraz w konkursach ogłaszanych przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej oraz programy Unii Europejskiej. Działalność dydaktyczna i naukowa w znacznej części jest finansowana ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach subwencji i innych form finansowania uczelni.